VÅRPROGRAMMET 2018

Besöket på Museum de Vries, Drottningholm den 25 april 2018 är inställt.

Valborgsmässofirande i Drottningholmsparken, måndagen den 30 april kl. 21:00

Traditionellt firande vid Götiska tornet. Brasan tänds kl. 21 och Valborgsmässokören sjunger in våren med alla kända vårsånger. Tal till våren av komminister Dan Bekking.

Bössamlare samlar in pengar och fyrverkeriet börjar cirka kl. 21:30.

Lämna hundar hemma!

Besök på Sveriges mest hemliga myndighet
tisdagen den 8 maj 2018 kl 18:00. Samling vid vaktkuren kl. 17:45

Besök på FRA under ledning av Pertti Hänninen. Visning av museet.

Du måste ha med dig godkänd legitimation.

Innan besöket måste en säkerhetskontroll göras av alla besökare, anmälan med personnummer  till Eva Ottoson, eva(@)ottoson.cool, senast den 2 maj.

Besök på Ekolsund
torsdagen den 10 maj. Samling kl. 08:00 vid kommunhuset för samåkning i bilar

Fågelskådning och, om tiden räcker till, besök i de botaniskt rika markerna. Ta med kikare och matsäck.

I samarbete med Mälaröarnas Naturskyddsförening

Besök på Hanmora 1700-talsgård på Adelsö
söndagen den 27 maj kl. 13:00.

Samling vid Pressbyrån, Drottningholm för samåkning i bilar eller hyrd buss, beroende på antal deltagare

Hanmoras huvudbyggnad med sina två friliggande flyglar ligger öster om den gamla landsvägen, nuvarande Adelsö ringväg. Det är en mindre anläggning i karolinsk stil med anor ner i tidigt 1700-tal. I slutet av 1700-talet eller i början av 1800-talet ombyggdes den till sitt nuvarande utseende då huvudbyggnaden fick två lägre pocher och två fristående flyglar.

Gården är numera privatägd av Lars och Maria Skedinger som visar och berättar om denna pärla för oss. Vi bjuder på kaffe och nybakta bullar.

Blomstervandring i Drottningholmsparken
söndagen den 17 juni kl 09:30, Samling vid parkeringen, Kina slott

Mälaröarnas naturskyddsförenings Sture Nordmark och Bosse Nylén leder oss på en lätt vandring i den rika floran bland rara örter och väna blomster. Tag med matsäck.

I samarbete med Mälaröarnas naturskyddsförening.